Livet som mamma

Inlägg publicerade under kategorin Graviditet nr 2 ♥

Av Sannixen - 13 maj 2012 20:11


Har ju inte hunnit skriva om vecka 18 så här kommer en bild istället :) Tog den för någon dag sedan.

Jag vägde mig idag och har nu gått upp 2½ kg. Det kan stanna där ett tag nu tycker jag minsann ;)

Även fått intyg av barnmorskan så nu slipper jag mina arbetsskor som jag fått så himla ont av den senaste tiden.

Förutom det är det inte så jätte mycket.. Kan fortfarande inte äta så mycket mat :/ Dricker väldigt mycket mjölk , ja  det gamla vanliga haha ...


 

Av Sannixen - 1 maj 2012 13:52



Allmänt:  Nu ökar du eventuellt snabbt i vikt, även om du inte äter så mycket. Enligt experter styrs din viktökning under graviditeten i huvudsak av dina gener, så var inte hård mot dig själv om du tycker att du går upp för mycket i vikt. Ät hälsosamt, med mycket frukt och grönt och kom ihåg att det är meningen att du ska bli större nu. Din bebis första rörelser brukar mest kännas som små kittlingar, men de blir större och tydligare med tiden. En del bebisar sparkar mycket och ofta, andra är lite mer stillsamma. Och vissa är riktiga nattugglor.


Hur jag känner/mina tankar: Usch det ger ångest att gå upp i vikt även om det hör till :P Hoppas bara jag inte går upp allt för mycket. Och att det mesta försvinner när jag föder :) Men sådan tur är det inte många som har. Men men... Jag känner våran spralliga bebis en hel del. Imorse när jag låg i soffan höll den på i typ 10min, så himla mysig känsla. Annars är det inte mycke jag tänker på. Jobbigt att hela tiden vara täppt i näsan och beroende av nässpray haha.. Och finnarna får gärna sluta komma haha..



 

Längtar tills den 15 Maj då det är ul <3

Av Sannixen - 23 april 2012 14:42

  


Allmänt: Nu är din bebis stor som en avocado, men under de kommande tre veckorna går den in i en växtspurt som kommer att fördubbla dess vikt. Under tiden kommer den att leka med navelsträngen och öva sina lungor genom att 'andas' fostervatten. Bebisen har druckit fostervatten ett litet tag nu och kan kissa. Du är också inne i en slags växtspurt och din livmoder är nu så stor att den har börjat tänja på ligamenten som omger den. Om du känner smärtor nu, kan det vara därför.


Nu har du förmodligen lagt på dig minst 2,2 kg och kanske så mycket som 4,5 kg. Livmodern växer och det kan kännas när ligamenten i nedre buken sträcks. Vanligtvis går dessa smärtor över fort, men det är värt att tänka på att din växande livmoder kommer att belasta ryggen mer och mer


Hur jag känner mig/mina tankar: Jag är rätt så säker på att jag känt bebisen de senaste dagarna iaf. När jag ligger ner känns det som fjärilar inne i magen <3 Det är mysigt men längtar tills det känns mer :)  Jag mår mycket bättre men mår lite illa på morgonen precis innan frukost eller när jag blir jätte hungrig då mår jag också rätt kasst. Så gäller att äta så fort man blir hungrig kan jag lova :) Tycker det är jobbigt med alla finnar jag fått denna graviditeten :( Får hoppas det blir bättre snart.. Jag har dock fruktansvärt ont i ryggen ibland speciellt efter en hel dag på jobbet så det är lite jobbigt men ja det får man ju leva med. Annars är det inte så jätte mycket tankar just nu :)




Av Sannixen - 11 april 2012 20:17



Fick hem lappen idag *Lycka* Och den 15 Maj ska vi på ul.. GUD vad jag längtar <3

Av Sannixen - 9 april 2012 18:36





Veckorna går snabbt nu i början men sedan kommer dom smyga fram :/


Allmänt: Nu börjar din bebis få hår. Vilken färg det kommer att bli får du däremot vänta med att se. Visserligen har du ju genetiska ledtrådar från din och din partners familj, men det kan ändå bli en överraskning vid födseln. Din bebis har fint hår över hela kroppen som kallas lanugo, men det brukar försvinna mot slutet av graviditeten. Ditt eget hår är kanske också tjockare och blankare än vanligt (en av de trevligare biverkningarna) – så njut av ditt fina hår medan det varar!


Hur jag känner mig/ mina tankar: Ja mitt hår är varken tjockare eller blankare iaf haha tycker det är mer slitet än någonsin :P men det blir väl bättre.. Förutom det mår jag bättre med tabletterna iaf :) Och hade jag inte varit så himla förskyld hade allting säkert varit lättare. Jag har dessutom börjat kunna äta mer kött nu faktiskt, så det går framåt tack och lov :) men jag måste äta det jag känner mig sugen på för dagen annars blir det jobbigt att äta det faktiskt. Vikten pendlar fortfranade upp och ner så kan inte riktigt säga hur mycke jag gått upp ... men hoppas inte det skjuter i höjden sen bara då vet jag inte var jag ska bli av. Hmm ja annars är det inte så mycket nu.. Längtar tills man vet datum för ul iaf <3


Har fått rätt så rund mage ändå <3

 













Av Sannixen - 8 april 2012 10:38


Fick Lamaze tvättbjörnen häromdagen till vår lilla bebis :) Det var att man skulle skicka in koderna från blöjor till Libero klubben så kunde man beställa denna så det gjorde jag. Gillar Lamaze dom gör riktigt bra leksaker som barnen älskar :)




   







Av Sannixen - 4 april 2012 13:15



Eftersom min bil är hel död fick mamma köra mig och passa lillen undertiden jag var där. Kul att se barnmorskan igen, hade henne nör jag väntade Timmie också :) Men nu är hon privat istället så. Snackade en del och sen fick man lite allmän info om man hade glömt sedan sist. Fick en mapp att ha alla papper i som man sedan också tar med när man ska föda. Sen fick jag en spruta :( och ni som känner mig vet hur jag känner för det? Blev helt svettig direkt och tårögd :( Så kom timmie in och ville ju inte visa honom att man ska vara rädd så jag tittade bort. Men sen när det var över fick han sitta brevid och se när jag fick plåster och sådär ♥ Det tyckte han var spännande.. Sen det gamla vanliga kisseprovet o.s.v Lite mer snack sen så for vi inom apoteket så jag kunde köpa illamående tabletter och även köpa mer medicin till lillen. Sen hem igen ♥ Tack mamma för att du kunde köra mig :) ♥

Av Sannixen - 4 april 2012 09:33


Kan fortfarande inte förstå att vi ska få en bebis <3 Och ja alla som undrar så var det planerat :)

Och vi är båda väldigt glada.. Även Timmie verkar glad fast han inte förstår så mycket ♥



 

Allmänt :

Nu är fostret nästan 7 centimeter långt och väger ungefär 23 gram – som en halv banan. De fingeravtryck som ditt barn kommer att bära resten av sitt liv är redan på plats. Om du trycker försiktigt på magen så att bebisen kan känna det, kommer den förmodligen att göra samma rörelser som en bebis som söker efter bröstet.

För din del har det kanske börjat lätta nu. De flesta kvinnor upplever att graviditetssymptom som att behöva kissa ofta, trötthet och illamåendet minskar under andra trimestern. Andra trimestern börjar efter graviditetsvecka 13. Det kanske till och med känns som om du inte är gravid längre. Men magens ökande rundning visar tydligt att du är det.

 

Hur jag mår/mina tankar:

Jag har mått rätt illa dessa veckorna men blev värst vecka 12 tycker jag. Nu har jag fått tabletter och det känns som de hjälper faktiskt så det är skönt. Förutom det har jag fått en del fnnar :( Blää.. Trött precis hela tiden, ett 8 timmars pass på jobbet är väldigt jobbigt men man får kämpa sig igenom det. Och hungern OMG säger jag bara. Pang säger det så är jag så hungrig att det svider i magen precis som jag försökt svälta mig eller något :O Och grejen är att jag inte kan äta något nästan utan att må illa.. Bara tanken av kött och kyckling får det till att vända sig i magen :( Lever på mackor och oboy. Dricker flera liter mjölk i veckan :P Älsklingen tyckte vi skulle skaffa en ko ;) ♥

Vikten åker lite upp och ner så är inte riktigt säker på hur mycke jag gått upp men mellan 1-2kg iaf..

Hoppas allt med illamåendet och tröttheten snart blir bättre, hade varit sååå skönt ..

Tankarna är väl mest att man inte kan förstå att vi ska bli 4a :$ helt underbart..

 

 

men men see ya later alligator :P

Presentation


Kul att ni hittade hit.. Bloggen handlar om mitt liv som studerande två snart trebarnsmamma,shopping och lite annat skoj. Bor med min sambo,min son Timmie 17/4-2010 och vår dotter Linnea 27/10-2012 väntar även en liten den 25/4-2015. Hope you stay :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggportalen


Skapa flashcards