Livet som mamma

Inlägg publicerade under kategorin Graviditeten♥

Av Sannixen - 19 januari 2010 19:30


Allmänt: Nu väger bebisen dryga kilot och är ungefär 38 cm lång från topp till tå. Bebisens huvud växer och hjärnan utvecklas och växer snabbt. Nästan alla bebisar reagerar på ljud vid 30 veckor.

Bebisens näringsbehov blir större under tredje trimestern och du behöver äta mycket protein, C-vitamin, folsyra, järn och kalcium (ca 200 mg går åt varje dag till att bygga upp bebisens skelett), så se till att äta mat som är rik på dessa näringsämnen. Skelettet byggs som sagt upp nu, liksom hjärnan, musklerna och lungorna.

Fostret blir allt bättre på att öppna och stänga sina ögon, på att suga och svälja. Lungorna håller på att utvecklas. Om babyn skulle födas nu kan det överleva i respirator med andningshjälp. Det centrala nervsystemet är tillräckligt utvecklat så att babyn kan reglera sin kroppstemperatur, men om det föds nu behöver det hjälp att hålla värmen i kuvös.


I många kulturer firar man när sju månader av graviditeten har passerat. Om barnet skulle födas nu så har det nämligen 90 procent chans att överleva



Ungefär 2-3 procent av babyns kroppsvikt består av fett.



Egna funderingar: Tänk att han bara väger lite över kilot? Och så har man gått upp så mycket själv. Man undrar när det ska ta stopp? haha.. Hungrig har jag börjat bli lite för ofta nu, har varit rätt lugnt fram tills nu fatiskt med att kunna äta som jag brukar. Men nu så börjar jag känna av att jag måste äta mer vilket inte känns så skoj :P Det som är mysigt nu är att jag/vi ofta känner honom intryckt på höger sida så när man puttar lite där så puttar han tillbaka <3 Ja annars är det väl inte så hemskt mycket som man tänker på, samma gamla visa med att ha ont i ryggen iaf. Revbenen har det blivit lite bättre med men kan fortfarande göra ont om jag sitter timvis.


Av Sannixen - 15 januari 2010 22:15



Idag var jag där kl 8:00 för jag skulle dricka nån sockerblandning, så skulle man ha citron med sig. Och jag som har varit helt rädd för hur de skulle smaka, tog ett djupt andetag och började dricka. HAHA säger jag bara, de var ju ingenting. Smakade som citronsaft med massa socker typ. Träffade en jätte trevlig tjej där faktiskt som också skulle ha en pojke fast den 4 april. Så vi satt och pratade en del eftersom man måste sitta där i 2 timmar innan dom kan ta blodprovet och titta om man har fått diabetes. Sen läste jag lite i min bok jag hade med mig. Runt halv tio kallade barnmorskan så lyssnade vi på bebisens hjärta <3 kollade blodtrycket o sådär. Sen vid 10 var det dax för blodprovet. Och det såg bra ut. Mitt järnvärde såg också bra ut men hon berätta att det kommer sjunka för varje vecka nu så jag kan lika bra börja ta järntabletter redan nu. Så när jag var klar gick jag till apoteket och köpte sådana och så gick jag in och köpte drickjogurt, bananer och bullar .. Dock drack jag bara jogurten sen snabba jag mig till bussen. Gick en runda på Jägersro innan jag åkte vidare hem till mamma.

Av Sannixen - 14 januari 2010 14:15


I natt var du riktigt vild. Du vaknade när din pappa kom och la sig runt halv fem sen var du i full gång i 15min eller mer. Riktigt roligt var det iaf för så mycket har vi inte känt dig innan, inte på en gång iaf. Du rörde dig precis hela tiden. Det är en mysig känsla men ändå lite läskig att du är där inne liksom <3 Men åhh vad vi längtar tills du kommer ut till oss..


Av Sannixen - 12 januari 2010 14:00

Allmänt: Nu ligger slutspurten framför dig. Den tredje och sista trimestern börjar kring vecka 29 och pågår till vecka 40 (ibland längre). De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period. Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet. De som sjunger och pratar med sitt barn kan räkna med att det hör! Fostervattnet förvränger ljudet en aning, men hörseln är välutvecklad vid detta laget. Nu lagras mer fett på fostret och huden blir mindre skrynklig och genomskinlig. Nu når livmodern nästan ända upp till kvinnans revben och börjar trycka mot lungorna. Många upplever att de lätt blir andfådda och har svårt att andas riktigt djupt. Men kvinnans lungor har högre kapacitet än annars eftersom kroppen nu innehåller mer blod, detta för att barnet ska få nog med syre.




Egna funderingar: Är inte så jätte mycket jag funderar på just nu, längtar så mycke tills han kommer ut till oss <3 Och eftersom man bara går runt hemma nu och väntar så får jag sådant shoppingbehov att handla massa söta kläder till honom. Jag har börjat må illa en del men har läst att det kan vara bebisen som kommer åt en nerv som gör att man mår illa. Annars är det bara det "gamla vanliga"  ont i ryggen och revbenen när jag sitter rakt för mycket, andfådd och super duper trött alltid. Känner mig som en Zombie :/





Av Sannixen - 9 januari 2010 23:30


Hehe ja nu börjar man bli lite rund.. Tre månader to go !!

Av Sannixen - 6 januari 2010 19:00

Nu är du 27 veckor gången (eller gravid i 28:e veckan, om du föredrar att räkna så). Nu ligger slutspurten framför dig — två trimestrar avklarade, en kvar. Din bebis växer och förbereder sig för sin födelsedag. De närmaste två veckorna kommer bebisen att öka snabbt i vikt och du kommer kanske att känna dig andfådd och trött i takt med att du växer med bebisen. Om du kunde se din bebis nu, skulle du se mer och mer av en nyfödd bebis beteende. Bebisen blundar och öppnar sina ögon, sover och vaknar på regelbundna tider och suger kanske på tummen eller andra fingrar. Denna vecka kan din bebis ha mycket hicka också, vilket förklarar den där konstiga, rytmiska känslan du kanske haft i magen!


Sov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 28 veckor. Vad skulle de drömma om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv även denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas.


Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig andfådd, om du inte redan är det. Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen, hemorrojder , åderbråck och klåda på magen.




Egna funderingar: Andfådd och trött kan man verkligen säga att jag är. Räcker jag går upp för trappan så är jag andfådd. Och trött är jag från jag vaknar till jag somnar igen på kvällen. Inte så kul men det blir väl bättre med det också. Hicka har jag också märkt att lillen har, flera ggr om dagen. Men det är ändå mysigt att känna det. Är lite orolig för det med hemorrojder och åderbråck :O inget jag vill få faktiskt.. Kramp i benen får jag mest på natten eller ja nerverna vrider sig. Inte skönt iaf .. Halsbränna har jag också börjat få igen ... Men jag är lycklig ändå.. Bara tre månader kvar <3



Av Sannixen - 28 december 2009 12:30

 

Tänk vad tiden har gått snabbt, bara 99 dagar kvar och det är inte ens mycket. Åhh längtar så mycket efter den lille nu så man kan mysa massa och prova alla de fina kläderna. Nästa ultraljud (det andra och sista) är i februari, ska bli skoj att se hur stor han blivit jämnfört med sist då jag var i vecka 16+ 

 

Världens finaste <3

Av Sannixen - 18 december 2009 15:30



Kom hem från barnmorskan för en stund sedan. Syrran och barnen hängde med för hon skulle ha nytt recept till p-sprutan. Så älsklingen fick stanna hemma efter jobb idag. Men allt såg iaf jätte bra ut, järnvärdet var perfekt. Dock hade jag bara gått upp 1½kg ungefär sedan sist och då var jag vecka 12-13 och nu är jag vecka "25" men det kommer sen sa hon :P Vi fick även höra på hur han lekte där inne, lät som en galopperande häst. Riktigt nice. Och sticket i fingret kändes inte alls ju, tekniken har verkligen utvecklats.. Sen när vi kom hem här så stod Sandra med lille Victor på pulkan utanför så vi snackade med dom ett tag. Och nu är jag inne och värmer mig, måste åka och köpa frimärke sen när älsklingen har tid. Även något att äta.. Hade varit gott med kyckling men får se sen..

Presentation


Kul att ni hittade hit.. Bloggen handlar om mitt liv som studerande två snart trebarnsmamma,shopping och lite annat skoj. Bor med min sambo,min son Timmie 17/4-2010 och vår dotter Linnea 27/10-2012 väntar även en liten den 25/4-2015. Hope you stay :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards