Livet som mamma

Alla inlägg under mars 2010

Av Sannixen - 30 mars 2010 16:00

Allmänt: Snart är det stora dagen här, då du kan krama och pussa bebisen. Var inte orolig om du fortfarande går och väntar i slutet av denna vecka – det är bara cirka 5% av alla bebisar som föds på sitt beräknade förlossningsdatum och hela 75% föds senare. Och man väntar i allmänhet minst två veckor innan man bedömer dig som överburen.

Fostervattnet, som var klart från början, är nu mjölkaktigt från det som avsöndrats under graviditetens förlopp, bl a ovanhud som ger plats för den nya hud som växer underifrån.

På TV börjar förlossningen typiskt med att vattnet går – mitt i en folksamling, såklart – och fortsätter med ögonblickliga sammandragningar. Om du gått och oroat dig att detta kommer att hända dig, kan du med all sannolikhet sluta. Fosterhinnorna brister i mindre än 15 % av fallen och även om det sker så brukar bebisens huvud fungera som propp (däremot kan du märka, att det läcker om du ligger ner). Det bästa är att du tar det lugnt om det sker – det kan ta timmar innan värkarna börjar – och ringer BVC eller din läkare. Din kropp kommer att fortsätta producera fostervatten tills bebisen är född, så du kanske får rådet att stanna hemma tills värkarna har satt igång, eller eventuellt igångsättning.



Egna funderingar: Man har ju alltid massa funderingar men när man väl sitter här och ska skriva ner dom så poff så är dom väck. Men nu när man myst med Micke och Josefin´s lille Lucas så bara längtar man ännu mer efter vår egna pluttis ♥ Nu är det 7 dagar till beräknad förlossning men jag tror faktiskt att jag också kommer gå över tiden en del. Men iaf inom 3 veckor så lär han ha kommit ut till oss ♥ Tänk så snabbt tiden har gått från det att vi fick veta att vi skulle bli föräldrar tills nu. Även om jag mått sjukt dåligt innan och tyckte tiden kröp fram i snigelfart så nu när man tänker bakåt så bara ojoj var har tiden blivit av liksom?




Av Sannixen - 29 mars 2010 09:00



Jag känner sådan lust att strypa någon så ont jag har, speciellt i svanken. Igår hade jag riktigt jobbiga sammandragningar så det var tur jag körde syrrans vagn. För i mellanåt var dom så kraftiga att jag verkligen fick klämma i handtaget allt vad jag orka. Och sen började jag få ont i ryggen också framåt kvällen. Jag hoppade i ett varmt bad och visst hjälpte de litegrann för stunden men så fort jag reste mig gjorde det ont igen. Så försökte sova istället och efter många stånk och stön somna jag. Men har inte sovit alls bra. Och som ni ser är jag ju redan uppe också, efter att ha legat och haft ont i ryggen några timmar. Fattar inte varför det ska göra så satans ont i ryggen alltså?!? Kommer inte orka ha det såhär flera dagar i rad ju. Önskar dom bara kunde sätta igång mig istället.

Av Sannixen - 25 mars 2010 20:15

Allmänt: Nu är du 38 veckor gången (eller gravid i 39:e veckan, om du föredrar att räkna så). Förlossningen är runt hörnet och din bebis ligger och väntar på rätt tid att födas. Den fortsätter att lägga på sig ett litet lager kroppsfett, som kommer att hjälpa till att hålla rätt kroppstemperatur och kommer att öka lite till i vikt (pojkar tenderar att väga något mer än flickor). Försök ta det lugnt om du kan — det kan ta ett tag till nästa tillfälle. Gå ut och se en film, läs en bok eller ta långa tupplurar istället för att måla om bebisens rum eller vika bebiskläder. Det kan vara värdefullt att tillbringa lite kvalitetstid på tu man hand med din partner om ni kan.


Egna funderingar: Det är väl mer allmäna funderingar man har nu. Så som hur mycket mjölk dricker dom i början, hur mycke ska man pumpa ut? Kommer han använda napp ? När kommer han titta ut? Kommer jag gå över för mycket i tiden så det blir en jätte bebis? (please dont) o.s.v Nu vill man mest att han ska komma ut så man kan börja få tillbaka sin egna smidighet. Och kunna mysa med honom såklart ♥ Testa vagnen i det fina vädret och prova alla de fina små kläderna.






Haha ser ut som pippi långstrump eller något. Och helt sliten. Det är sjukt så trött jag är idag alltså. Känns som jag kan sitta här och somna.

Av Sannixen - 21 mars 2010 23:30


Allmänt: Nu är du 37 veckor gången (eller gravid i 38:e veckan, om du föredrar att räkna så). Bara två eller tre veckor kvar! Denna vecka tappar din bebis den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och det vaxliknande lager som skyddat huden och som kallas vernix caseosa. Din bebis sväljer båda substanserna och de kommer sedan att ligga kvar i tarmen till födseln där de bildar den svartgröna avföring som kallas barnbeck (mekonium). De sista veckorna kommer du förmodligen att känna dig som en ganska rastlös flodhäst. Försök trots detta att vila så mycket som möjligt, även om du har svårt att sova — du kommer att uppskatta det efter förlossningen.


Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 2,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls.



Egna funderingar: Jaha fick mina första två bristningar häromdagen men inte så farliga ändå för de är precis som dom inte "blommat" upp riktigt. Kanske bara är märken av töjning som försvinner sen igen?! Om jag har tur.. Aja annars bleks dom med tiden. Dock när jag såg som i spegeln så började jag stor tjuta :'( Usch vad jag tyckte det var hemskt. Har även börjat få riktigt kraftiga sammandragningar och ont i ryggen så verkar som om kroppen börjat förbereda sig iaf. Hoppas på nästa vecka ;) ♥ Förutom torsdag då det är min egna födelsedag, vill ju att pluttisen ska ha en egen dag. Han har även rört sig väldigt mycket de senaste dagarna förutom igår och idag. Men skönt att veta att han mår bra iaf. Tänk att inom 4 veckor är han ute hos oss ♥ Har inte orkat ta några bilder på magen nu så ni får nöja er med den tecknade om hur bebisen ser ut nu ungefär. Ska försöka orka ta bild på magen imorrn lr så :)

Av Sannixen - 12 mars 2010 15:30


Fick en rolig julklapp av brorsan och Sandra med barn. Där man skulle göra en gipsmage av sin gravidmage. Så i förrgår hjälpte älsklingen mig med det :) Det var faktiskt en rolig sysselsättning den kvällen. Lite kladdigt så det var tur man fick plast också. Ska klippa till kanterna lite fint sen och fila den lite. Ska även köpa färg så jag kan måla på den. Skulle vilja trycka lillens hand och fot på den sen men får se om det finns någon bra färg till de. Då man egentligen ska använda akrylfärg (tror jag de heter) och det vill jag inte smeta på honom ju. Men ska till Panduro hobby och fråga en dag.. Kommer bli super..





Av Sannixen - 11 mars 2010 17:00



Allmänt: Nu är du 36 veckor gången (eller gravid i 37:e veckan, om du föredrar att räkna så). I slutet av denna vecka passerar du en viktig gräns då din bebis sägs vara fullgången. Detta betyder att du, i teorin, kan föda nu. När din bebis gradvis sjunker ner i bäckenet kommer din mage och dina lungor äntligen att kunna expandera lite mer. Nackdelen är förstås att trycket på blåsan kan öka så att du måste gå på toaletten oftare.


(Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.) När du besöker barnmorskan kommer hon eventuellt att kolla om livmoderhalsen börjat tunnas ut eller rentav vidgas. Barnmorskan kommer också att kontrollera hur bebisen ligger. Denna information skrivs in i din journal så att de vet din historia när du kommer till sjukhuset för att föda.



Egna funderingar: Lättare att andas har jag inte märkt av men att gå och kissa 10000ggr om dagen/natten. Riktigt jobbigt på natten att behöva resa sig och så bli helt pigg. Men ja jag har sovit som en stock nu några dagar faktiskt så det är skönt. Märker knappt själv när jag går upp och kissar. Det jag mest funderar över nu är - När kommer du pluttis ?! ♥ Bara skitet med försäkringskassan också som ska fixa sig sen är vi redo för dig lilleman. Nästa vecka ska vi hämta vagnen och babystolen till bilen :)



Av Sannixen - 2 mars 2010 21:15


Allmänt: Nu är du 35 veckor gången. Nu har din bebis inte mycket rörelseutrymme. Det är så trångt därinne, att den kanske inte rör sig lika mycket längre. Bli inte förvånad om du ser konturen av en arm, armbåge eller ett knä under huden på din mage när bebisen sträcker på sig!Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.


Eventuellt har bebisen nu lagt sig med huvudet nere i ditt bäcken redo för förlossningen men vissa bebisar, särskilt om du fött förut, fixeras inte i bäckenet förrän förlossningsarbetet börjar.


Nu är det mycket mindre fostervatten och mycket mer bebis i din livmoder (som har utvidgats till 1000 gånger sin normala volym) och du har förmodligen lagt på dig mellan elva och 14 kg. Din navel har också sträckts och sticker förmodligen ut. Eventuellt känner du dig andfådd nu när livmodern har växt så att dess ovandel sticker upp i bröstkorgen.



Egna funderingar:
Idag när vi var på föräldragruppen började man tänka rätt mycket på förlossningen. Jag har bestämt mig för att försöka bada mycket, lustgas och epiduralen iaf. Även roligt att höra Johan ställa massa frågor till mig i bilen hem :) <3 Jag har gått upp ungefär 13 kg nu iaf så det är väl helt okej ändå. Vår bebis ligger neråt och har gjort det några veckor nu. Får se på fredag om han har fixerat sig än. Börjar bli rätt trött på att vara gravid, inte kunna böja sig, andfådd och ont lite här och var.. Tur man får något underbart i slutet iaf <3




Presentation


Kul att ni hittade hit.. Bloggen handlar om mitt liv som studerande två snart trebarnsmamma,shopping och lite annat skoj. Bor med min sambo,min son Timmie 17/4-2010 och vår dotter Linnea 27/10-2012 väntar även en liten den 25/4-2015. Hope you stay :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggportalen


Skapa flashcards