Livet som mamma

Direktlänk till inlägg 26 januari 2010

Gravid vecka 30 !

Av Sannixen - 26 januari 2010 12:45



Allmänt: Nu är du 30 veckor gången. Bebisens lungor och matsmältningssystem är nästan färdigutvecklade, vilket innebär att den har stor chans att klara sig bra även om du skulle föda i förtid. Ökningen i längd kan komma att sakta av (bebisen är ungefär 40 cm lång nu), men den kommer att lägga på sig vikt ända fram till födseln. Bebisen fortsätter att blinka och kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset. Forskare tror att bebisen redan kan se, men ingen vet riktigt hur bra. Förvänta dig inte att bebisen ska ha perfekt syn när den föds, däremot – nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän de är mellan sju och nio år gamla.


Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.



Det börjar bli trångt inne i livmodern så när bebisen rör på sig märks det tydligt! Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt om utrymmet. Vid ungefär 34 veckor kommer bebisens huvud att vändas nedåt i bäckenet inför förlossningen, vilket gör att det blir lättare att andas och äta.



Egna funderingar: Jaha nu är det bara ca 10veckor tills det är dax <3 Men jag tycker ändå att tiden går riktigt sakta nu. Bara januari har ju känts som minst 3 månader för sig. Börjar bli tråkigt att gå och vänta nu ju. Men äntligen har det börjat bli bättre med både revbenen och ryggen iaf. Men svårt att andas har jag men ja det blir ju bättre det också om ett par veckor. Jag har börjat bli sugen på saker men vet inte riktigt vad, liksom känner sånt kli i fingrarna att jag vill ha något. Får åka och köpa hem lite apelsiner. Andra funderingar jag har är ang förlossningen, vad jag vill ha för bedövning o.s.v Är även lite rädd att Johan jobbar när det är dax och att jag kanske öppnar mig snabbt så han inte kommer hinna hem. Då får jag ringa mamma istället så får vi möta upp honom på BB. Egentligen ska man inte stressa över sådant, det ordnar sig alltid. I värsta fall får man ringa en taxi, haha..





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sannixen - 4 maj 2016 16:48

Har sååå mycket jag vill skriva här men haha finns varken tid eller ork tyvärr. Men men är på VFU nu i en etta men på onsdagarna ska jag vara i förskoleklassen så idag var min första dag där and I love it jag är så säker på att jag valt rätt när ...

..

Av Sannixen - 4 maj 2016 16:21

Har sååå mycket jag vill skriva här men haha fint varken tid eller ork tyvärr. Men men är på VFU nu i en etta men på onsdagarna ska jag vara i förskoleklassen så idag var min första dag där and I love it jag är så säker på att jag valt rätt när j...

Av Sannixen - 7 januari 2016 18:27


Av Sannixen - 7 januari 2016 18:25

Sista dagen för Linnea på förskolan där vi bodde förut och på måndag börjar hon där vi bor nu. Känns så himla sorgligt :( kommer sakna hennes fröknar såååå mycket !! ...

Av Sannixen - 11 november 2015 18:30


Presentation


Kul att ni hittade hit.. Bloggen handlar om mitt liv som studerande två snart trebarnsmamma,shopping och lite annat skoj. Bor med min sambo,min son Timmie 17/4-2010 och vår dotter Linnea 27/10-2012 väntar även en liten den 25/4-2015. Hope you stay :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards