Livet som mamma

Alla inlägg under februari 2013

Av Sannixen - 11 februari 2013 17:19



               



En helt underbar dag. Tack alla som var närvarande på Linneas dop och stort tack för alla de fina presenterna <3



Av Sannixen - 11 februari 2013 16:29



Gjorde även väldigt uppskattade kokosmums till dopet :) Riktigt goda faktiskt, smakar lite som gräddbullar.


Ingredienser:

  • 1 st Äggvita
  • 4,5 dl Strösocker
  • 0,75dl Florsocker
  • 1,5 dl Kallt vatten
  • 1,5 kokhett vatten
  • 1,5 msk gelatinpulver
  • 4,5dl kokos

Gör såhär :


1. Häll strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en bunke.

2. Blanda lite lätt.

3. Rör ut gelatinpulvret i det varma vattnet. Rör tills alla klumpar försvunnit. (Om man inte värmt vattnet tillräckligt och gelatinet inte löser sig så kan du köra det i mikron en stund så det blir varmt och fortsätta röra tills gelatinet löser sig.)

4. Tillsätt gelatinblandningen till sockerblandningen.

5. Vispa allt med elvisp ca 30 minuter. Idealiskt är en assistent med visp eller en elvisp med roterande bunke som då sköter sig själv. ( jag lånade en sådan av Mimmi)

  

6. Strö ut en del av kokosen i en rektangulär form ca 20x30 cm. Jag valde att hälla i lite karamellfärg för kokosen skulle bli lite rosa :)




7. När smeten är färdigvispad ska den vara ganska fluffig och fast.

8. Häll över smeten i formen och häll en del kokos uppe på.

9. Låt smeten stå kallt tills den stelnat, ca 2 timmar.



10. Skär smeten i rutor

11   . Doppa snittytorna i resten av strösslet så att bitarna är helt täckta med strössel.

Förvara dem svalt.


( gick inte att vända bilden jätte skumt) 


Tips: Man kan frysa in dom. Dom fryser inte utan blir bara svala så man kan bara ta ut dom någon minut innan dom ska ätas  :)



















Av Sannixen - 11 februari 2013 14:56

Barnen fick vars en pyjamas idag när jag var ute och handlade lite :) Linnea fick en med Milla och Timmie fick med monsters från en av sina favisfilmer <3

Av Sannixen - 11 februari 2013 13:40

Tappade mobilen och när dn landa råka jag sparka på den så den flög iväg. Skalet blev repat på alla kanterna men mobilen klara sig :)

Av Sannixen - 11 februari 2013 09:04

Sovit som en stock i natt så det var skönt. Sen vaknade vi nu för en stund sedan. Har precis ätit frukost och ny ska jag ta en snabb dusch sen åka in till matten :) Annars blir det bara mys med min lilla tös idag och sen ikväll kommer min busunge hem <3

Av Sannixen - 10 februari 2013 20:43



Ville göra lite personliga saker till dopet. Så jag köpte presentband som jag satte på vanliga plastglas. Men kan både tejpa och klistra men att klistra tog jätte lång tid och var så kletigt. Så jag rullade tejpen till små rullar och tejpade baksidan av bandet och tryckte sedan på :) Sen skrev vi ut hennes foto och klistrade över skrarven. Tyckte det blev jätte fint. Man kan ju ha foto i färg också men då inte min skrivare är inkopplad fick vi skriva ut någon annanstans och där fanns inte färg. Men det gjorde inget kände jag :)



   


Ja det tog ju ett tag då jag skulle göra 80 såna glas :P

På bilden är där 40 klara.


 


Man kan använda andra band också. Tänkte först köpa sidenband men tillslut blev det presentband då där är mer på en rulle nu när man skulle vara så himla många. Köpte denna rosa på Rusta med 50meter på :)



Av Sannixen - 10 februari 2013 14:50

  



De fina gudmödrarna och min lilla familj <3


 


Sambon läste en liten bön <3 


Gudmor Mimmi och hennes fästman sjöng/spelade <3 Så himla vackert


Timmie fick hälla upp dopvattnet :)


 Nu är sessan döpt <3

         


Gudmödrarna & linnea



Vår trötta underbart fina lilla sessa <3



Och här är smycket man får från kyrkan när man döps där :)



Allt gick super bra i kyrkan och Timmie var så himla duktig :)   

Av Sannixen - 10 februari 2013 14:23



EFtersom vi hade färgtema rosa och vitt på dopet fick ju kakorna gå i samma tema. Så drömmarna fick bli rosa ofc ;)

Här kommer recept och bilder :D


Ingredienser 

  • 100g smör
  • 2 dl strösocker
  • 1 dl rapsolja
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk hjorthotnsalt
  • 3 tsk vaniljsocker
     
     
    Tillagning
     
    1. Rör ihop smör och socker. Tillsätt oljan och vispa tills smeten är vit och porös.
    2. Blanda mjölet med hjorthornssalt och vaniljsocker och rör ner i smeten
    .( tillsätt karamellfärg om ni vill ändra färgen)
    3. Rulla små bollar av degen och lägg på bakpappersklädda plåtar.
    4. Grädda i ca 150 graders ugnsvärme i ca 17-20 minuter
     
     
     
     
     
    Såhär såg mina ut innan dom åkte in i ugnen :)
     
     
     
    I ugnen :)
     
     
     
    Färdiga
       
     
     
    Och upplagda på dopet :)
     
     
     
    Och måste säga att dom är riktigt goda :) Och hur lätta som helst att göra. Sambon gav dom toppbetyg ;) haha <3
     





Presentation


Kul att ni hittade hit.. Bloggen handlar om mitt liv som studerande två snart trebarnsmamma,shopping och lite annat skoj. Bor med min sambo,min son Timmie 17/4-2010 och vår dotter Linnea 27/10-2012 väntar även en liten den 25/4-2015. Hope you stay :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggportalen


Skapa flashcards